چطور فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي کالا بسازيم ؟
چطور فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي کالا بسازيم ؟
ساختن يک فروشگاه اينترنتي موفق يک رويا نيست بلکه يک فرآيند ساده است که بسياري از افراد از آن فراري هستند. در ادامه ي همين مقاله به دلايل اصلي موفقيت فروشگاه هاي اينترنتي در عرصه ي وب ميپردازيم.
من برنامه نويس وب و موبايل هستم و تا کنون پروژه هاي زيادي را برنامه نويسي کرده ام و تجربه ي کافي در اين حوزه دارم. از آنجايي که بسياري از شرکت ها با سرمايه هاي کلان به سمت پياده سازي فروشگاه اينترنتي ميروند و سقوط ميکنند من قصد دارم اين مقاله را براي عزيزاني بنويسم که قصد دارند فروشگاه اينترنتي پياده سازي کنند و ممکن است خواندن اين مقاله مسير آنها را تغيير دهد و شکست نخورند.
اصول پياده سازي فروشگاه اينترنتي چيست ؟
فروشگاه هاي اينترنتي بزرگي مثل ديجي کالا بر پايه ي چند اصول اصلي کار مي کنند و همين اصول باعث شده که اين فروشگاه ها در وب موفق شوند و هزاران فروشگاه ديگر که شايد سرمايه ي اوليه ي بيشتري از ديجي کالا هم داشتند شکست خوردند.
? - زمان مشتري ، مهم ترين فاکتور هست از دستش ندهيد.
من بارها از ديجيکالا خريد کرده ام و وقتي يک مشکلي براي مرسوله ي من پيش مي آيد مثلا مرسوله دير ارسال ميشود يا دچار صدمه ميشود بدون چون و چرا خسارت هاي خود را قبول ميکند و زمينه هاي جبران مثل اس ام اس کردن کد تخفيف براي خريد هاي بعدي و … را فراهم سازي ميکنند.
اينکه مرجوعي کالا واقعا بي دردسر باشد يکي ديگر از ويژگي هاي ديجيکالا است که باعث موفقيت اين فروشگاه اينترنتي شده است. مشتري بايد مرجوعي راحت، آسان و سريعي را تجربه بکند در اين صورت سبد خريد او دو برابر سبد خريد قبلي اش ميشود چون حس نزديکي و اعتماد پيدا ميکند.
نکته : اگر قصد داريد فروشگاهي پياده سازي کنيد در نظر داشته باشيد که زمان مهم ترين چيز براي مشتري است مشتري دوست ندارد حتي يک دقيقه بلاتکليف بماند. پس سعي کنيد سروقت باشيد اگر مرجوعي داريد سروقت انجام دهيد و اگر سروقت نبوديد زمينه هاي جبران مثل ارسال کد تخفيف براي خريد هاي بعدي را داشته باشيد
? ? توليد محتواي مفيد،بررسي و … دليل اصلي رشد ديجيکالا
شايد به نظر خنده دار برسد ولي ديجي کالا در سالهاي اوليه عمر خود نه فروش چنداني داشت نه کالاي چنداني ! اما يک چيز بود که اين سايت را خاص ميکرد و آن هم توليد محتواي دقيق و بررسي کالاهاي مختلف بود که در اين صورت کاربران مراجعه کننده دست خالي برنميگشتند.
سئوکارها ميگن محتوا پادشاه است و اين حرف تا حدودي در مورد فروشگاه هاي اينترنتي صدق ميکند البته با گذر زمان شما بايد تمرکز ويژه اي هم روي محصولات خود و افزايش آنها بگذاريد ولي در ابتداي کار بهتر است محتوا توليد کنيد … نقد و بررسي کنيد ، ويديو آموزشي بزاريد ، پادکست صوتي بسازيد و هر کاري که فکر ميکنيد براي توليد محتوا مفيد خوب است انجام دهيد.
اين يکي از تصورات اشتباه افرادي يه شرکت هايي هست که قصد دارند فروشگاه اينترنتي جديدي راه اندازي کنند که بايد محصولات و سرمايه ي زيادي در ابتداي کار داشته باشند. حقيقت اين است فروشگاه هاي بزرگ چه ايراني و چه خارج از ايران، در ابتداي کار خود محصولات چنداني نداشتند و آنها با هرتوانايي و سرمايه ي اوليه که داشتند شروع کردند در واقع سرمايه ي اوليه نبايد تعيين کننده باشد بلکه توليد محتوا به درد بخور ميتواند کاربران را به سمت سايت فروشگاهي بياورد.
پس در ابتداي کار سعي کنيد محتوا توليد کنيد و به معرفي و بررسي دقيق محصولاتي بپردازيد که در آينده قصد داريد فروشگاه آنلاين براي همان محصولات تاسيس کنيد اين کار مزيت هاي زير را دارد :
? - نام برند شما در ذهن افراد از قبل وجود دارد.
? - گوگل سايت شما را بعنوان سايتي در آن زمينه ي خاص ميشناسد و اگر درآينده محصولي در همان موضوع بفروشد در نظر دارد که شما قديم محتوا هم براي آن توليد کرديد پس رتبه ي بهتري به شما ميدهد
? - مشتريان شما بخاطر سابقه ي قبلي شما اعتماد ميکنند و خريد انجام ميدهند.
? ? هزينه هاي بيهوده روي فروشگاه اينترنتي را بيخيال شويد.
بسياري از افراد تصور ميکنند که در همان ابتداي کار بايد همه چيز را در حد عالي داشته باشند. مثلا من يک دوستي داشتم که تازه شرکت تاسيس کرده بود و ميگفت بايد اول ميز و مبل فلان را بخرم تا دفترم شيک باشد … کامپيوتر اپل بخرم روي ميز مديريت قرار دهم تا وقتي مشتري ها ميان بگن به به عجب دفتر شيک و سيستم خوبي و اينطوري مشتري ها به من اعتماد ميکنند.
اين تفکر ، تفکر اکثر افرادي هست که کسب و کار شروع ميکنيد و به مدت زمان خيلي کم هم نابود ميشوند. براي شروع کار نياز به هزينه هاي اضافي نيست. نياز به هزينه ي تبليغاتي نيست . نياز به دفتر شيک نيست . نياز به داشتن تمامي مجوزهاي لازم نيست …. و خيلي چيزها که نياز نيست و بايد کار را ساده تر شروع کنيد و در طول زمان شد بکنيد اينها يک به يک خودشون حل ميشوند.
براي فروشگاه هاي اينترنتي تنها چيزي که براي شروع نياز است يک دامنه و يک هاست اينترنتي ساده است که فقط بتوانيد محتويات را در آن منتشر کنيد.
در شروع کار فروشگاه اينترنتي چيزهايي که صد در صد نياز نيست در زير ليست شده مواظب باشيد در اين تله ها نيوفتيد که کارتان ساخته ميشود :
- در شروع کار فروشگاه اينترنتي هرگز به فکر نصب بنر شهري نباشيد
- نيازي به خريد خط تلفن رند يا شماره ي کوتاه شده يا شماره ي ??? مجاري و … نيست
- نياز به شرکت ثبت شده ي قانوني نيست
- نياز به هزينه هاي تبليغاتي در روزنامه و مجله و آگهي نامه ها نيست
- نيازي به بستن قرارداد با شرکت هاي تبليغاتي نيست
- نياز به دفتر شيک در بهترين جاي شهر نيست
- نياز به کارمندان زياد نيست
آموزش ساخت اپليکيشن ديجي کالا با زبان کاتلين
اينها تله هستند و متاسفانه در طول سالهاي گذشته بسياري ها گرفتار اين مورد شده اند. يک مثال ساده و کوتاه از کسب و کاري که شکست خورد … هايپرمارکت آنلاين بود که يکي از آشنايان من شروع کرده بودند و در سال ?? حدود يک ميليارد هزينه ي اضافي کردند و صد در صد شکست خوردند و منم صد در صد پيش بيني ميکردم که شکست خواهند خورد چون متاسفانه در دام همين تله ها بودند.
هنوز دفتر کاري براي خود اجاره نکرده بودند هنوز دامنه ي ساده ي سايت آنها ثبت نشده بود ولي دنبال وکيل بودند يک شرکت با نامي زيبا ثبت کند !
بعد از زدن سايت و شروع به کار هزينه ي گزافي کردند و چند عدد بيلبورد در سطح شهر نصب کردند = يک نفرم از اين بيلبوردها زنگ نزد يا مشتري نشد چون مناسب اين کار نبود اصلا
خط رند چهار رقمي خريدند که باز هزينه هاي اضافي داشت
براي سه عدد آگهي نامه هزينه ي سه سال تبليغات واريز کردند تا بصورت ماهانه براي آنها يک بنر قرار دهد
چندين نفر براي آنها استخدام شده بود و کار ميکرد
سيستم سايت طوري بود که کدنويسي اختصاصي بود و برنامه نويس براي قرارداد پول زيادي گرفته بود…
نتيجه کار اين شد = فروشگاه فروش نداشت شکست خوردند ، دفتر جمع شد و وسايل دفتر با نصف قيمت در ديوار فروختند، کمي وام از بانک گرفته بودند که قسط آن را هنوزم پرداخت ميکنند ( ضرر مالي علاوه بر سرمايه ي حيف شده )
اما فرض کنيم فروشگاه در ابتدا هيچ هزينه ي اضافي نميکرد و آن بنر و کارت ويزيت ها و پوسترها و هزينه هايي که اگر ليست کنم شايد بالاي صد مورد باشد را نمي کرد
و از همان ابتدا روي جذب مشتري کار ميکرد و کم کم گسترش پيدا ميکرد الان کجا بود ؟ شايد ديجيکالاي جديدي بود
داستاني که بالا تعريف کردم کاملا واقعي است و شايد بيش از دويست مورد اينطوري شنيده ام و دقيقا مشابه هم عمل کرده بودند.
? ? بحث هاي فني و برنامه نويسي فروشگاه اينترنتي
در بالا سه مبحث مهم بيان کردم ولي الان به بحث فني رسيديم به بحثي که خيلي مهم است و خيلي ها دچار اشتباه ميشوند. برعکس هزينه هاي تبليغاتي و سرمايه هاي بيهود شما براي سايت خود و اگر اپليکيشن داريد براي اپ خود هرچقدر هزينه ي بهبودي هزينه کنيد بهتر است. التبه هزينه ها باز نبايد بيهوده باشد و طوري شود که حيف و ميل شود.
خيلي از افراد براي شروع ساختن فروشگاه اينترنتي از سيستم هاي آماده مثل وردپرس استفاده ميکنند. براي شروع خوبه ولي در نظر بگيريد بهينه بودن و سرعت بالاي سايت خيلي مهم است و به همين خاطر هم بود که ديجي کالا از اول شروع اختصاصي بوده است و با سيستم هاي آماده مثل وردپرس و جوملا و … استفاده نکرده
البته همانطور که گفتم براي شروع جوملا و وردپرس و هر cms يا فروشگاه ساز آماده خوب است ولي با افزايش مشتريان و بالا رفتن ترافيک سايت بايد به فکر چاره باشيد و منم به فکر چاره هاي زيادي گشتم و به اين نتيجه رسيدم که بايد فروشگاه بصورت اختصاصي کدنويسي و آماده شود.
در زير ليست فروشگاه سازهاي آماده را ميزارم که استفاده کردم قبلا :
- open cart
- prestashop
- magento
و سيستم هاي مديريت محتوا که قابليت توليد محتوا و ساختن فروشگاه اينترنتي را هم با آنها د اريد :
- wordpress - woocommerce
- joomla
- drupal
اما بهتر است يا خودتان برنامه نويسي ياد بگيريد و آموزش ساخت سايت مشابه ديجي کالا را ياد بگيريد يا آموزش ساخت اپ ديجي کالا را انجام بدهيد.
يا اينکه به يک برنامه نويس خوب بسپاريد تا يک فروشگاه اينترنتي مشابه ديجي کالا را براي شما برنامه نويسي کند.
دلايل اينکه شما بايد بصورت اختصاصي سايت و اپ فروشگاهي بنويسيد :
- سرعت بالاتر
- امکانات اختصاصي تر
- امنيت بالاتر
- رتبه ي بهتر در گوگل
- پياده سازي راحت تر امکانات فني